شناسهٔ خبر: 177514 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صاحبخانه‌ها در چه شرایطی از پرداخت مالیات معاف می‌شوند؟

اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان و شرایط و چگونگی معافیت از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، درباره آخرین وضعیت قوانین مربوط به خانه‌های خالی گفت: بر اساس قانونی که در سال ۱۴۰۰ درباره خانه‌های خالی مصوب شد، تمام افراد موظف‌اند محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

وی افزود: این املاک شامل تمام املاکی است که سند آن به نام مالک در سازمان ثبت و اسناد صادر شده و تحت مالکیت شناخته می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: افرادی که اطلاعات ملک خود را در سامانه ثبت نکنند، به‌عنوان خانه خالی شناخته می‌شوند و بر اساس قانون، در سال اول مشمول ۶ برابر، در سال دوم ۱۲ برابر و در سال سوم ۱۸ برابر مالیات خواهند شد. لذا توصیه می‌شود افرادی که قصد استفاده از معافیت مالیاتی را دارند، اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.

وی با اشاره به قوانین مرتبط با استان خراسان رضوی گفت: افراد می‌توانند به‌غیر از واحدی که در آن ساکن هستند، واحدهای دیگری نیز داشته باشند و آن را اجاره دهند. همچنین، واحدهای تا ۲۰۰ متر در خراسان رضوی برای تمام افراد معاف از مالیات هستند و صرفاً بالاتر از این متراژ شامل مالیات می‌شود.

داعی در مورد معافیت مالیاتی توضیح داد: صاحبخانه‌هایی که ملک خود را به خانواده‌های دارای سه فرزند، اقشار سه دهک پایین جامعه و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد اجاره دهند، مشمول معافیت مالیات بر درآمد اجاره خواهند شد.

وی ادامه داد: مالکانی که قرارداد اجاره خود را به مدت دو سال با مستاجر ببندند، شامل ۷۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شوند و اگر قرارداد سه‌ساله باشد، از ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مالکین اگر اجاره خود را با ۱۵ درصد کمتر از مبلغ تعیین‌شده در سامانه تحت وب کشف قیمت اجاره استان تعیین کنند، از ۵۰ درصد معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ روز پیش برای حدود ۲۵ هزار نفر از افرادی که خانه‌هایشان خالی شناخته شده، پیامک ارسال شده است، اظهار کرد: این افراد به مدت هفت روز فرصت دارند تا در سامانه املاک و اسکان اطلاعات خود را ثبت کنند تا بتوانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

داعی در پایان درباره وظایف شهرداری‌ها در خصوص خانه‌های خالی عنوان کرد: وظایف شهرداری‌ها شامل شناسایی و معرفی خانه‌های خالی است و مالیاتی که این افراد پرداخت می‌کنند، به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد تا در بافت‌های فرسوده هزینه شود.